Home Toerisme Zo ontstond het meest succesvolle toerismelogo uit de geschiedenis

Zo ontstond het meest succesvolle toerismelogo uit de geschiedenis

door admin
Spanje. Alles onder de zon-logo bestaat 40 jaar

Dit jaar is het 40 jaar geleden dat het Turespaña-logo, een werk van de Spaanse schilder Joan Miró, internationaal werd gelanceerd, schrijft TURESPAÑA. Het logo was het eerste abstracte symbool ter wereld dat het merk van een land identificeerde, en het succes ervan was zo groot dat veel andere bestemmingen over de hele wereld het idee sindsdien hebben gekopieerd. Maar hoe ontstond het idee achter een gemeenschappelijk toerismelogo voor een land?

Ignacio Vasallo, de eerste directeur van Spaans Toerisme in 1983, speelde een beslissende rol bij de implementatie van het iconische beeld dat vandaag de dag door maar liefst 70% van de Europese bevolking wordt erkend. In een interview met het Spaanse reismagazine Hosteltur neemt hij de lezer mee door het historische proces.

Het is 1982 en dit was een heel slecht jaar voor het toerisme. De gevolgen van de laatste oliecrisis waren nog steeds aanwezig. Spanje verkeerde in een zeer slechte staat als het om toerisme ging. Aan de andere kant was er sprake van grote politieke complexiteit tussen de verschillende Spaanse autonome regio’s. De natie moest worden samengebracht in een gemeenschappelijke eenheid op het gebied van internationale marketing. De oplossing was het creëren van een nationale identiteit waarin de onderscheidende kenmerken van elk van de autonome regio’s konden worden geïntegreerd.

Spanje. Alles onder de zon

Het voorbeeld waar Vasallo zich door liet inspireren was de Amerikaanse autofabrikant General Motors en de verschillende automerken. Er is één imago van General Motors, maar daarnaast heeft ieder automerk zijn eigen identiteit. Dit was het model dat ze wilden.

Een groep consultants kreeg de opdracht een marketingplan voor Spanje te ontwikkelen. Uit het plan bleek dat het de strategie was om ‘diversiteit onder de zon’ te verkopen, wat later werd omgezet in de campagne ‘Spanje. Alles onder de zon‘. De volgende stap was vervolgens het ontwikkelen van een logo dat het marketingplan weerspiegelde, namelijk de diversiteit onder de zon.

Om precies dit tot uitdrukking te brengen, hadden ze een abstract logo nodig. Vasallo wilde een logo dat het hele toeristische aanbod kon omarmen. Maar dit beeld bestond niet… Vasallo besprak het onderwerp met de Mallorcaanse redacteur Pere Serra van de krant Ultima Hora, die een goede relatie had met Joan Miró. “Ik zal hem vertellen dat als je naar Mallorca komt, we hem bij hem thuis kunnen bezoeken”, zei hij. En zo gebeurde het.

Miró woonde toen aan de rand van Palma. Het was maart 1983 en hij verkeerde niet in goede gezondheid, maar hij stemde in met de bijeenkomst en vroeg Vasallo om met de galeriehouder Francesc Farreras in Barcelona te spreken.

Farreras kon zien dat, aangezien Joan Miró niet langer in staat was een nieuw werk te maken, de oplossing zou kunnen zijn om enkele van zijn werken te selecteren en ze samen te voegen tot iets nieuws. Ze deden verschillende pogingen en de uiteindelijke compositie was de zon, van een tentoonstelling die in 1967 werd gehouden in de Maeght-galerij in Saint Paul de Vence, Frankrijk, en de brieven van het WK van 1982, beide van Miró.

Miró keurde het resultaat goed, en dit werd ook goedgekeurd door de Raad van Ministers. Het ministerie wilde niet alleen betalen voor het werk dat Miró schonk, maar ook voor de wettelijke rechten op het werk voor internationaal gebruik. 

In november 1983 werd het hele proces, de overdracht en goedkeuring van het logo door de Ministerraad, afgerond. Joan Miró stierf kort daarna, in december 1983. De eerste reclamecampagne waarin Miró’s zon werd gebruikt was “Spanje Alles onder de Zon”, die in het voorjaar van 1984 werd gelanceerd.

Het was ook de eerste campagne die Spanje op internationaal niveau voerde. Voorheen had Spanje in elk land verschillende campagnes gevoerd. Het was de grote innovatie van het hebben van een logo en een campagne-identiteit. Na 25 jaar, toen de rechten afliepen, onderhandelde Turespaña met de erfgenamen van Joan Miró over een subsidie ​​aan de Miró Foundation, zowel in Barcelona als Palma.

Tegenwoordig geniet het logo een enorme mate van bekendheid in heel Europa, bij 70% van de bevolking. Het is door deskundigen in boeken en artikelen erkend als het meest succesvolle toeristenlogo in de geschiedenis, samen met de ‘I Love New York’-appel.

Een logo dat ook door veel landen is nagevolgd: Kroatië, Polen en Turkije. Het concept van het abstracte logo, dat voor die tijd nog niet bestond, werd meteen nagebootst. Dit concept heeft voet aan de grond gekregen en is nu dominant. Daarom heeft dit logo zo’n invloed gehad op de toeristische marketing over de hele wereld, en niet alleen in Spanje. (Bron: hosteltur/Turespaña)

Wellicht vind u dit ook interessant

Benidorm Nieuws

Op Benidorm Nieuws lees je nieuws en informatie uit Benidorm én de Costa Blanca. Wij maken ook video-reportages, ontvangen persberichten van de gemeente Benidorm en halen nieuws-berichten uit de Spaanse media. (onjuistheden zijn voorbehouden).

2023 © Benidorm Nieuws – Alle Rechten voorbehouden. Samenstelling: Patrick Mulder * Privacy pagina * Gebruiksvoorwaarden

Adblock staat aan!

Om Benidorm Nieuws in de lucht te houden, zijn we van advertenties afhankelijk. Wilt u de AdBlocker uitzetten voor deze site?