De Spaanse overheid heeft vanaf januari dit jaar een lagere BTW ingevoerd op een aantal basisgoederen. Nu blijkt uit nieuw onderzoek van consumentenorganisatie Facua dat maar liefst 52% van deze goederen nu duurder is dan aan het begin van het jaar.
In de periode tot en met 1 oktober zijn in totaal 963 producten op prijs gecontroleerd. De supermarkten Alcampo, Aldi, Carrefour, dia, Lidl, Eroski, Hipercor en Mercadona zijn onderzocht.
Geleidelijk verhoogd
De prijsstijging van voedingsproducten waarvoor de BTW is verlaagd, is geleidelijk toegenomen. In januari stegen de prijzen met 6,7%, terwijl dit in februari en maart respectievelijk 17,4% en 30,8% bedroeg. In mei en juni bedroeg de prijsstijging 43,8% en 44,7%. In augustus, september en oktober was de stijging respectievelijk 48,9, 48,9 en 52,4%. Er is dus sprake van een zekere vervlakking.
Volgens het koninklijk besluit, dat de regering uitvaardigde in verband met de Btw-verlagingen, mochten geen van de producten met verlaagde BTW in prijs stijgen, tenzij er sprake was van pure kostenstijgingen. De vraag is dan ook hoe de kosten sinds januari met 52,4% zo konden stijgen.
Prijzen variëren
De prijsstijgingen variëren van supermarkt tot supermarkt. Consumentenorganisatie Facua ontdekte dat 109 van de 164 bij Hipercor gecontroleerde artikelen met 66,4% waren gestegen. Bij Carrefour was er een stijging van 69 procent. Degenen met de laagste prijsstijgingen waren Mercadona en Dia met respectievelijk 39,7% en 39,1%.
Groenten en fruit (30,2% van het totaal), olijfolie (20,3%) en melk/zuivelproducten (14,4%) zijn het meest gestegen. Er zijn ook vrij grote prijsstijgingen voor rijst, pasta, peulvruchten, eieren, meel en brood.
Sinaasappelen zijn gestegen van €5,05 voor vijf kilo in januari naar €8,75 bij Mercadona. Meloen is bij Hipercor met 104,8% gestegen. Eerder dit jaar stuurde Facua een brief naar het Spaanse Ministerie van Consumentenzaken met de eis dat de prijzen zouden worden gecontroleerd. Facua vindt dat de supermarkten voor een groot deel overtredingen begaan.
Ze vragen nogmaals dat het ministerie dit moet onderzoeken. Het lijkt erop alsof er sprake is van een duidelijke stijging van de winstmarge van de ketens, aangezien de prijzen op juist deze BTW-verlaagde goederen flink zijn gestegen, schrijft Facua.