Vakbond UGT vraagt om de TRAM van lijn 9 van Benidorm naar Calpe te moderniseren die voortdurende storingen vertonen in de airconditioningsystemen. In de rijtuigen is het 35 graden!
UGT heeft verzocht maatregelen te nemen om de toestellen op deze route te verbeteren, aangezien ze vaak last hebben van storingen in het airconditioningsysteem. De reden die de vakbond geeft, is dat ze aan het einde van hun levensduur zijn, wat zorgt voor hoge temperaturen in de wagons.
Deze oude TRAM toestellen komen uit de 2500 serie, terwijl op veel andere routes de veel moderne 5000 serie in gebruik is. De vernieuwing naar de nieuwe 5000-serie modellen, zal invloed hebben op de gezondheid en alle risico’s voor personeel en de passagiers. In warme perioden zoals nu, lopen de temperaturen hoop op in combinatie met veel mensen in een kleine ruimte.
UGT bekritiseerde de vertraging van de nieuwe modellen, die zullen worden gebruikt wanneer de twee bruggen op het traject Calpe-Altea in 2024 worden gebouwd. De voortdurende defecten van de oude toestellen beantwoordt niet aan het kwaliteitsniveau dat FGV biedt in de rest van zijn lijnen. Bovendien zorgt het voor overbelasting, veroorzaakt door onderhoud, met een derde van het personeel omdat ziekteverlof of pensionering ook meespelen.
Volgens dezelfde bronnen verwierf FGV in 2019 zes hybride toestellen uit de 5000-serie, waarvan de belangrijkste nieuwigheid is dat ze twee tractiemodi hebben: diesel (voor niet-geëlektrificeerde secties) en elektrisch (voor geëlektrificeerde secties). Al met al was het de bedoeling dat de nieuwe toestellen zouden rijden op lijn 9, maar door de vertraging in de werken aan de bruggen van het traject werden ze toegewezen aan lijn 3 (Luceros-Campello) en later aan lijn 1 (Alicante-Benidorm).
De vakbond gaf aan dat, sinds januari 2023 drie wagons uit de 5000-serie het traject Dénia-Calpe bedienen na de bouw van de nieuwe Quisi-brug, maar ze vragen dat dit ook gebeurt op het traject tussen Calpe en Benidorm.
Ze benadrukten echter dat het Departement Mobiliteit sinds 2016 een “grote investeringsinspanning” heeft geleverd om lijn 9 van de TRAM te moderniseren. Gedurende deze jaren zijn de spoorinfrastructuur, perrons, signalering en beveiligingssystemen vernieuwd. (Bron: Diario Informacion)