De gemeente heeft de lancering van ‘Canal Ético’ aangekondigd. Een tool die burgers in Altea gebruikt om de gemeente te helpen via de gemeentelijke website wordt ingeschakeld, zodat elke burger incidenten of onregelmatigheden kan melden die te wijten zijn aan het lokale bestuur.
Burgers actief betrekken
Het doel hiervan is dat er maatregelen kunnen worden genomen om de problemen die de bewoners van Altea aangeven, opgelost kunnen worden. Via het portaal kunnen burgers incidenten of onregelmatige praktijken melden waarvan ze op de hoogte zijn. Zij kunnen dit ook anoniem doen en bijvoorbeeld vragen om een onderzoek of vragen om informatie over de betreffende zaak.
Aan de kaak gestelde feiten kunnen worden geformuleerd over elke activiteit die door de gemeenteraad wordt uitgevoerd, van stedelijke of milieuovertredingen tot onregelmatigheden in wervings- en selectieprocessen voor personeel, volksgezondheid en veiligheid, historisch erfgoed, burgerveiligheid en lokale politie.
Het initiatief volgt op het Fraudebestrijdingsplan dat op 30 november 2021 door de Local Government Board is goedgekeurd. Dit was voor preventieve maatregelen om mogelijke fraude te voorkomen, met name bij het beheer van Europese fondsen die aan de gemeente Altea zijn toegewezen. (Bron: Alicante Plaza)