Consumentenbond FACUA is woedend op de Spaanse supermarktketens. De vereniging heeft onthuld dat de ketens zelf de BTW verlaging opstrijken, waardoor de goederen voor de klanten toch niet goedkoper zijn geworden.
Vier op de tien producten die basisgoederen worden genoemd, zijn in juni in prijs gestegen. In april en mei was de situatie precies hetzelfde, blijkt uit het onderzoek van FACUA. De gecontroleerde ketens zijn Aldi, Alcampo, Carrefour, Dia, Eroski, Lidl, Hipercor en Mercadona.
Er zijn 999 producten onderzocht en 447 daarvan zijn in prijs gestegen in vergelijking met 30 december, toen de btw-verlaging werd ingevoerd. De prijzen zijn duidelijk het meest gestegen bij Aldi en Carrefour.
De prijzen zijn het meest gestegen voor groenten en fruit, zonnebloemolie, maar ook voor melk en andere zuivelproducten. De btw-verlaging heeft dus weinig effect gehad op de koopkracht van de Spaanse consument.
FACUA gaat mogelijk een klacht indienen bij de Nationale Mededingingsautoriteit CNMC.