Met de vervanging en renovatie van de verlichting van het Levante-strand is de eerste fase voltooid met de installatie van lichtpunten, ‘archipoints’ genaamd, in de eerste secties die zich het dichtst bij de Avenida Europa bevinden.
Deze ‘archipoints’ hebben LED-technologie en zijn uitgerust met een RGB-systeem waarmee verschillende lichtcomposities kunnen worden gemaakt met een mix van kleuren en formaties. In die zin is het de bedoeling om volgende week de eerste testbelichting uit te voeren om de werking van het nieuwe armatuur deels te testen.
De renovatie van de bovenleidingen van de Avenida Europa naar Torrejó en de werkzaamheden zullen in de loop van de maand mei worden afgerond. In totaal zijn er 40 secties van Avenida Europa tot Torrejó waarin 40 armaturen, 80 projectoren en 1.400 ‘archipoints’ worden geïnstalleerd.
Dit werk heeft ook een nieuw ontwerp van de kolommen met zich meegebracht, waaronder een twaalfhoekige paal van 11 meter en een kegel van bovenste speer van drie meter, wat een totale hoogte van 14 meter oplevert. Elk heeft een kruiskop voor twee projectoren en een andere om de bovenleidings-slingers te ondersteunen. De afwerking is een witgebakken thermolak.
verlichting en armaturen van Levante dateert uit de jaren 90
De totale renovatie van de verlichting van de Paseo de Levante vertegenwoordigt een investering van 2 miljoen euro. Het is wel een duurzaam project, met vermindering van 33% energie.
De werkzaamheden worden in een zeer hoog tempo uitgevoerd, waardoor voor de zomer een volledig gerenoveerde verlichting aan het Levante-strand te zien zal zijn, zei burgemeester Toni Pérez.
De verlichting en armaturen van Levante dateert uit de jaren 90 en had elementen in een aanzienlijke staat van verval die het einde van hun levensduur hadden bereikt. Om deze reden en de noodzaak om de buitenverlichtingsinfrastructuur aan te passen aan de energie-efficiëntieverordening, is besloten om de verlichting volledig te renoveren”, aldus Pérez.
Sterker nog, een groot deel van de kolommen vertoonde corrosie en de structurele capaciteit van deze elementen stond zelfs ter discussie. Ook waren er verslechteringen geconstateerd in de vorm van scheuren in de verankering van de kolommen en tekenen van oxidatie in de staalkabels, die hun trekkracht zouden kunnen aantasten.