Spanje ervaart de meeste klachten en reclamaties binnen de EU. In 2022 ontving Spanje in totaal 6.682.587 verschillende klachten van consumenten over de hele wereld. Dat is een stijging van 6,5 procent ten opzichte van vorig jaar.
Een van de belangrijkste redenen waarom Spanje bovenaan de lijst van klachten van consumenten staat, is dat het land een extra groot aantal toeristen ontvangt in vergelijking met andere landen. Eenmaal thuis klagen mensen over vluchten, hotels of andere zaken die met de reis te maken hebben.
Het Spaanse Ministerie van Consumentenzaken heeft een nieuwe online mailbox geopend voor klachten. Hier wordt steeds meer gebruik van gemaakt. Het adres is www.consumo.sede.gob.es. De EU heeft ook een aparte afdeling voor klachten opgericht. 12.000 consumenten maakten van deze mogelijkheid gebruik.
Bedrijven die de wet overtreden, kunnen bij herhaling een boete van enkele duizenden euro’s krijgen. 56 procent van de klachten voor Spanje eindigde in het voordeel van de klager. De consumenten kregen in totaal ruim een miljoen euro terug. In twee op de drie gevallen ging het om transport, en dan vooral om vluchten. Het loont dus om te klagen als je ontevreden bent. (Bron: El Correo)