Spaanse supermarktmarkt is aan het veranderen

Spaanse supermarktmarkt is aan het veranderen
10 april 2024

De Spaanse supermarktmarkt is aan het veranderen. De grootste ketens winnen grotere marktaandelen, maar er zijn ook nieuwkomers die bijdragen aan de veranderende situatie.

Mercadona is en blijft duidelijk de grootste met een marktaandeel van 26,3 procent. Carrefour en Lidl volgen daarna met respectievelijk 10,1 en 6,2 procent. Onder de kleinere ketens vinden we Eroski met 4,3 procent, Dia met 3,6 procent en Consum met 3,3 procent. Vanaf 2020 tot nu hebben de drie grootste spelers hun marktaandeel met vijf procent vergroot. Lidl is de keten die het meest groeit. Ook Carrefour kent een stevige stijging, nadat ze 47 Supercore-winkels van El Corte Inglés hebben overgenomen.

Ook Aldi groeit
Ook het Duitse Aldi is in opkomst, maar ze zijn niet meegenomen in het onderzoek van Kantar, waarin cijfers uit 2020 worden vergeleken. Aldi was toen nog nauwelijks gevestigd in Spanje.

Ook in de Spaanse supermarkten vinden er veranderingen plaats in de winkelschappen. Verschillende soorten A-merken zijn verdwenen en voor een groot deel zijn deze vervangen door de eigen merken van de ketens. De toename van eigen merken loopt in sommige winkels op tot wel 75 procent. (Bron: directivos y gerentes)

Don Panchito Albir

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Benidorm Nieuwsradio

Heeft u dit al gelezen?

Toeristen krijgen gepersonaliseerde aanbevelingen met project 'Phygital'

Project Phygital zorgt voor gepersonaliseerde berichten via sensoren

Benidorm heeft de eerste fase van de uitvoering van het project ‘Phygital’
Benidorm blijft internationale merken aantrekken

Benidorm blijft internationale merken aantrekken: Tezenis bereidt de opening voor

De winkels in het centrum van Benidorm worden voortdurend gerenoveerd. En de gebruikelijke