In de jaren 60 en 70 kochten toeristen tijdens de eerste charterreizen veel souvenirs in Spanje en andere landen rond de Middellandse Zee. Dit is nu verleden tijd. Tegenwoordig koopt bijna niemand meer zulke producten.
Nagenoeg alle soorten souvenirs blijven onverkocht in Spaanse winkels. Ze worden als ouderwets beschouwd. De Association of British Tour Operation and Travel Agents (ABTA) heeft onderzocht waaraan Britten in Spanje hun geld uitgeven. Het is aannemelijk dat dit beeld ook geldt voor andere nationaliteiten.
58 procent van de toeristen geeft aan minder of geen souvenirs meer te kopen. De redenen hiervoor zijn dat souvenirs als nutteloos worden gezien, er meer milieubewustzijn is, koffers kleiner zijn geworden en mensen bewuster omgaan met hun vakantiebudget. Voor velen zijn de vakantiebudgetten wat krapper geworden.
Koelkastmagneten
Er valt niets meer te verdienen voor degenen die souvenirs verkopen. De markt is verdwenen, zegt Graeme Buch, directeur communicatie van ABTA Travel Money.
Souvenirs zijn vervangen door eten, kleding en drank. Het enige product dat “overleefd” heeft, zijn de koelkastmagneten. Deze worden nog steeds verkocht.