Het Spaanse bedrijf Opus RSE heeft een nieuwe technologie ontwikkeld die ertoe kan bijdragen dat het tolgebruik in Spanje anders en eerlijker wordt.
Het onderhoud van het Spaanse wegennet kost ruim negen miljoen euro. Omdat sommige weggedeelten nu tolvrij zijn, wordt het voor de overheid extra moeilijk om de benodigde middelen beschikbaar te stellen. Het inkomen is te laag.
In dit verband heeft de EU geëist dat Spanje tol heft op alle snelwegtrajecten. Als dit er niet uiterlijk in 2025 is, zal de EU vele miljoenen euro’s aan overeengekomen steun innen.
Het is de reden dat Spanje overweegt een nieuw tolsysteem in te voeren, waarbij degene die het meest vervuilt het meeste betaalt. Hoeveel giftige gassen het voertuig uitstoot, vormt de basis voor het toltarief.
Eén op de drie voertuigen vervuilt meer dan 20 keer meer dan het gemiddelde. Deze dragen bij aan meer dan 40 procent van de uitstoot, zegt de directeur van Opus RSE, Josefina de la Fuente. Het bedrijf heeft een methode ontwikkeld om voertuigemissies in realtime te analyseren.
De nieuwe methode is al getest in Guipuzcoa met goede resultaten. Het is aannemelijk dat dit kan leiden tot een heel ander tolsysteem in Spanje en dat oude auto’s sneller zullen worden uit gefaseerd omdat ze te duur zullen zijn in dagelijks gebruik.