Agenten van de Nationale Politie hebben een onderzoek afgerond dat heeft geleid tot de arrestatie van een receptionist van een hotel in Benidorm, nadat hij een overval in scene had gezet. De medewerker had tijdens zijn dienst een overval gesimuleerd door 10.123 euro contant geld uit de receptiekluis te halen. Het complot werd ontdekt dankzij de nauwgezette analyse van de camera’s van het hotel.
De gebeurtenissen vonden plaats nadat de hoteldirecteur aangifte deed bij het politiebureau, waarin hij meldde dat er een overval had plaatsgevonden in de kluis bij de receptie van het hotel. Het gestolen bedrag bedroeg 10.123 euro. dat was de opbrengst van het weekend.
In de klacht werd gedetailleerd beschreven dat de receptioniste tijdens de nachtdienst korte tijd afwezig was vanwege een telefoontje dat hij ontving. Tijdens zijn afwezigheid hebben beveiligingscamera’s een in het zwart geklede persoon met pet en capuchon vastgelegd die via de binnentrap de receptie binnenkwam. Deze persoon ging regelrecht naar de kluis, die op onverklaarbare wijze open was, en pakte het geld binnen een minuut weg.
In scene gezet
De medewerker keerde ongeveer drie minuten na de “overval” terug op zijn post en merkte behalve het telefoontje niets verdachts op. De verdwijning van het geld werd ontdekt toen de receptioniste van de ochtendploeg probeerde een betaling te doen en ontdekte dat er geen geld meer in de kassa zat.
De politie startte een onderzoek en vroeg om opnames van de beveiligingscamera’s van het hotel. Analyse van de beelden en getuigenverklaringen leidden de agenten tot de conclusie dat de receptioniste zelf de overval in scene had gezet.
De manier waarop de medewerker die nacht handelde trok de aandacht van de onderzoekers. Hij kwam het hotel binnen via de leveranciersingang, in het donker, met een rugzak en gebruikte de zaklamp op zijn telefoon om te schijnen. Hij ging naar een gebied dat niet door camera’s werd bewaakt, waar hij blijkbaar de rugzak verborg. Vervolgens keerde hij terug naar zijn werkplek en zette zijn taken voort, ogenschijnlijk zonder problemen tot het moment van het telefoontje.
Toen hij werd gebeld, ging hij naar de ruimte waar hij zijn rugzak had achtergelaten en kort daarna verscheen de vermeende dief, die zelf de receptioniste bleek te zijn. Deze had zich omgekleed en zijn gezicht verborgen met een pet en capuchon.
Beveiligingscamera’s
Na de vermeende overval was op de opnames te zien dat de receptioniste zonder rugzak naar zijn werkplek terugkeerde. Kennelijk was hij gaan kijken of er iemand vastzat op een terras op de vierde verdieping. Maar deze situatie heeft zich nooit voorgedaan. Ook het telefoontje dat de afwezigheid van de receptioniste veroorzaakte, was te herleiden naar een telefoonnummer dat betrekking had op de medewerker zélf.
De hoteldirecteur bevestigde zelf dat de fysieke kenmerken en het gedrag van het individu in de video overeenkwamen met die van de receptioniste. Bovendien vertoonden de verklaringen van de werknemer, aanvankelijk getuige van de gebeurtenissen, tegenstrijdigheden.
Met voldoende belastend bewijs ontrafelden de agenten nauwgezet het alibi van de werknemer en gingen over tot zijn arrestatie. De receptionist, 37 jaar oud en met de Spaanse nationaliteit, werd ter beschikking gesteld van de politierechtbank van Benidorm, op beschuldiging van verduistering.