Benidorm heeft de eerste fase van de uitvoering van het project ‘Phygital’ afgerond. Het is gericht op het stimuleren van de verkoop en het bevorderen van het winkeltoerisme in de belangrijkste winkelgebieden van Benidorm.
Er zijn al 67 sensoren geïnstalleerd om geanonimiseerde mobiele telefoonsignalen te verzamelen waaruit toeristenstromen worden gedetecteerd. Deze bevinden zich bijvoorbeeld in de straten Tomás Ortuño, Ruzafa, Gerona en Esperanto. Maar ook aan de eerste lijn van de stranden Levante en Ponient.
De tweede fase omvat het opstarten van het digitale marketingplatform. Dit platform zal worden gebruikt om gepersonaliseerde berichten met promoties en andere informatie naar geregistreerde gebruikers te sturen. Deze berichten zijn afhankelijk van de smaak, voorkeuren of interesses van de gebruiker.
De gebruiker zal deze berichten, die periodiek zijn, alleen ontvangen wanneer men zich in het betreffende gebied bevindt, niet daarbuiten. Op die manier probeert de gemeente niet teveel berichten te sturen. Deze tweede fase omvat tevens de registratie van deelnemende bedrijven en gebruikers.
De gemeente benadrukt dat het project Phygital “veel voordelen op commercieel niveau met zich meebrengt, omdat het een toename van de omzet en de klantenloyaliteit zal bevorderen.” Maar er kunnen ook interessante gegevens worden verzameld voor commercieel en gemeentelijk beheer, zoals de uren met het meeste verkeer in elk van de straten of de mogelijke variaties op verschillende tijdstippen van het jaar, wat de besluitvorming bij het plannen van activiteiten of acties zal bevorderen.
Tot op heden is er al sprake van samenwerking van 469 commerciële bedrijven en restaurants. Een cijfer dat naar verwachting de komende weken zal stijgen. Wat de gebruikersregistratie betreft, kan dit worden uitgevoerd via de QR’s die worden weergegeven op de posters van het project, die in de nabije toekomst zullen worden geplaatst in deelnemende instellingen, maar ook in verschillende centra en openbare ruimtes.