De Prijzenoorlog voor de supermarkten was al voor de zomer aangekondigd en zullen in september merkbaar moeten zijn. Door de sterk gestegen prijzen stoppen steeds minder consumenten artikelen in hun winkelmandje. De verwachting is dat het verkoopvolume dit jaar met minimaal vijf procent zal dalen.
De ketens Dia en Alcampo waren de eersten die meerdere producten afgeprijsd hadden. Dia alleen al heeft de prijs van maar liefst 200 verschillende artikelen verlaagd. Het kan een huishouden een besparing van 25 procent opleveren.
Lidl heeft een aparte prijsactie gelanceerd die naast voedsel ook geldt voor diverse schoolbenodigdheden. Alcampo heeft de prijs van 200 artikelen bevroren, terwijl BM Supermercados tot 30 procent korting biedt op onder meer vlees, vis en groenten. De aanbiedingen worden wekelijks gewijzigd.
De prijs van voedsel was in juli met 10,8 procent gestegen. Suiker, olijfolie, aardappelen en rijst zijn het afgelopen jaar het meest gestegen.