Het Spaanse debat over tolheffing is weer in volle gang. Het is de directeur van de Verkeersdirectie, DGT, Pere Navarro die vlak voor de verkiezingen op 23 juli de discussie op gang heeft gebracht. De timing komt de politieke partijen niet uit.
Vanaf 2024 wordt er tol geheven op alle snelwegtrajecten in Spanje, zei Pere Navarro in een interview met TV3.
Achtergrond van de uitspraak is dat de Spaanse regering een akkoord heeft getekend met de EU, en Brussel, dat er weer tol wordt geheven in Spanje als het land extra geld krijgt voor de ombouw uit het Next Generation fonds. Zonder tol komt er geen geld meer van de EU, verzekerde Navarro en verwees naar de overeenkomst met de EU.
Minister van Transport Raquel Sanchez zegt tegen de Spaanse media dat de regering geen specifieke plannen heeft om vanaf 2024 tol te gaan heffen. Van verschillende kanten wordt er echter op gewezen dat de overeenkomst er is en dat de politici er ongeacht de politiek niet onderuit kunnen komen.
Volgens DGT zullen er twee soorten toloplossingen zijn. Een daarvan is om één cent te betalen voor elke gereden kilometer. De andere mogelijkheid is om jaarlijks een vast bedrag te betalen, ongeacht de gereden kilometers. Een soort jaarlijkse vergoeding voor het gebruik van de snelwegen.
De achtergrond voor het eisen van de invoering van tol op alle Spaanse snelwegen is tweeledig. Eén daarvan is om het negatieve effect van autorijden op het milieu te compenseren. De tweede is dat Spanje de inkomsten nodig heeft om de snelwegen te kunnen onderhouden, zodat het niveau goed en veilig is voor het verkeer. (Bron: Onda Cero)