Wonen

Zweedse makelaar heeft klanten opgelicht aan de Costa Blanca

Skandia Mäklarna en vervolgens Bjurfors hebben een onbetrouwbare medewerker in dienst gehad. Beide kantoren zijn Zweedse makelaar kantoren, die nu grote bedragen moeten terugbetalen aan slachtoffers nadat een medewerker die bij hen in dienst was, er vandoor is gegaan met het geld van klanten. 

De Zweedse man van 63 jaar zou nu net een nieuw bedrijf begonnen zijn in Denia. Nu worden mensen voor de man gewaarschuwd die geen enkele onroerend goed opleiding heeft genoten. Dat is overigens niet geheel ongebruikelijk in Spanje, waar de regels voor het verkopen van onroerend goed anders zijn dan in Nederland en België. Aan de andere kant is het óók niet gebruikelijk dat verkopers van onroerend goed weglopen met het geld van klanten. De Zweedse man verhuisde in oktober 2016 naar Spanje. CEO, Henrik Olaussen van Skandia Mäklarna, bevestigt dat er een doorlopend onderzoek gaande is voor de man. 

Wanneer u een woning in Spanje koopt, moet u vooraf belasting betalen, zeg maar de kosten koper van ongeveer 10% van de aankoopprijs. De Zweedse ‘makelaar’ heeft steeds aangeboden deze zaken te regelen omdat hij de zorg voor Zweedse klanten uit handen wou nemen vanwege de taal barrière.

Oplichting ontdekt in 2020
De persoon in kwestie vertegenwoordigde het bedrijf Svensk Fast SL waarmee Skandia Mäklarna een lokale franchiseovereenkomst heeft. Hij was formeel geen franchisenemer. In het najaar koos Skandia Mäklarna ervoor om de overeenkomst met Svensk Fast SL te beëindigen. Op dat moment had Skandia Mäklarna nog geen klachten van klanten ontvangen. Dat kwam pas eind 2020 doordat er geen belastingbetalingen waren van de transacties waarvoor de makelaar verantwoordelijk was. 

Na de tijd bij Skandia Mäklarna ging de man werken bij het Zweedse Bjurfors. Er zijn ongeveer een dozijn klanten die zijn bedrogen, in totaal ongeveer 125.000 euro. Het is in ieder geval sinds augustus 2019 aan de gang. Maar er kunnen meer klanten zijn die bedrogen zijn volgens CEO van Bjurfors, Fredrik Kullman, die laat weten dat ze het hebben goedgemaakt met de klanten. (Bron: Expressen-Spania I dag)




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button