Bestuurders in Spanje die niet stoppen bij een STOP-bord of een doorlopende witte streep overschrijden, krijgen een boete van 200 euro. De Algemene Directie Verkeer (DGT) heeft een eindeloos aantal systemen om de wegen en het rijgedrag in Spanje te monitoren. Vaste camera’s, mobiele wagens, sectieradars, drones en helikopters zijn constant op zoek naar elke vorm van overtreding. Van het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur tot verkeerd vastgemaakte veiligheidsgordels en kinderzitjes.
Ondanks al deze apparaten die zelfs de kleinste overtredingen kunnen herkennen, heeft de DGT weer een andere methode bedacht om automobilisten te betrappen die niet volledig tot stilstand komen bij een STOP-bord of illegaal een doorlopende witte lijn overschrijden terwijl ze invoegen in een Hoofdweg.
STOP-bord camera
Niet volledig stoppen bij een STOP-bord is één van de meest voorkomende verkeersovertredingen in Spanje geworden na te hard rijden, het niet aanhouden van een veilige afstand, het verkeerd oprijden van de tegenoverliggende rijstrook en het niet tijdig voorrang geven. Volgens de verkeersautoriteiten kwamen in 2021 meer dan 1.000 automobilisten om het leven als gevolg van het negeren van STOP-borden.
Om dit probleem tegen te gaan, is de DGT begonnen met het plaatsen van camera’s op STOP-borden in heel Spanje om te detecteren of het voertuig volledig is gestopt of gewoon langzaam doorrijden, zoals de meeste chauffeurs doen. Als chauffeurs niet volledig tot stilstand komen, worden hun gegevens en de video naar het Automated Complaints Treatment Center gestuurd, waar een boete van 200 euro wordt opgelegd en vier punten worden afgetrokken van hun rijbewijs.
Camera’s bij doorlopende witte lijnen
Bij het invoegen op een hoofdweg mogen automobilisten een doorlopende witte streep niet overschrijden en moeten ze in plaats daarvan invoegen op de nieuwe rijstrook bij de onderbroken witte streep. Om overtreders op heterdaad te betrappen, plaatst de DGT ook camera’s op deze weggedeelten. Het nieuwe systeem is in staat om kentekenplaten te lezen van auto’s die op de verbindingsbaan rijden, en zo van tevoren te bepalen of ze zijn ingevoegd in de hoofdweg. Deze overtreding zal ook resulteren in een boete van 200 euro, maar deze bestuurders verliezen geen punten van hun rijbewijs. (Bron: Marca)
