Het plan om de kustspoorlijn Alicante-Murcia te verbouwen terwijl er een alternatieve route landinwaarts wordt aangelegd, is onder vuur komen te liggen vanwege ernstige gebreken in het ontwerp, die volgens tegenstanders knelpunten in de Elche-tunnel zullen veroorzaken en het budget zullen overschrijden.
Dit is volgens de provinciale afdeling van Alicante en het College van Civiele Ingenieurs van de Valenciaanse Gemeenschap (CICCP), die heeft gewezen op problemen voor de verbouwing van het spoorwegnet van Alicante om het traject Alicante-Murcia tijdelijk te elektrificeren, terwijl het nieuwe definitieve binnenvaarttraject wordt aangelegd.
Het belangrijkste twistpunt dat het rapport aangeeft, is dat er “een exclusieve vrachttak moet zijn met gemengd verkeer (passagiers en vracht)”.

Ze zeggen echter dat deze doelstelling onhaalbaar is omdat, het gepresenteerde document aangeeft dat er een dubbelspoor zal worden gebouwd en treinen iedere 5 minuten op de lokale lijn mogelijk maken. Maar het zal niet eens mogelijk zal zijn om frequenties van 15 minuten te bereiken omdat de enkelsporige tunnel in Elche wordt gehandhaafd in de plannen.
Met andere woorden, deze lijn, Alicante-Airport-Elche-Orihuela-Murcia, zal in de toekomst voorstedelijke, middellange afstand, lange afstand en AVE en goederentreinen laten rijden. Dus de enkelsporige tunnel zou een knelpunt zijn, aldus de CICCP.
Het resultaat hiervan is dat het nodig zou zijn om de Elche-tunnel te verbreden en er een tweede spoor doorheen te bouwen, wat het budget van het project enorm zou verhogen. Om dergelijke kosten te vermijden, raden ze aan het voorlopige plan om het kustspoor traject te elektrificeren, af te wijzen en de inspanningen te verdubbelen om de ‘Torrellano Bypass’-route in het binnenland zo snel mogelijk aan te leggen.
De gemeenteraad van Alicante, het regionale ministerie van Openbare Werken en Transport van Valencia en het Spaanse ministerie van Transport hebben tot 2023 om de plannen af te ronden over wat ze gaan doen en waar ze hun geld aan zullen besteden.