De helft van de bevolking van Finestrat komt uit een ander land en er zijn al meer dan 70 verschillende nationaliteiten. Daarnaast ontvangt de stad steeds meer internationale bezoekers. Om de burgerservice voor al deze mensen te verbeteren en de taalbarrière te overwinnen, is de gemeenteraad de eerste in de Valenciaanse Gemeenschap geworden die een professioneel systeem van tolken en simultaanvertaling in meer dan 90 talen heeft geïmplementeerd.
De dienst heet DUALIA en is al operationeel voor de algemene gemeentelijke burgerserviceafdelingen. Handig dus inwoners van andere nationaliteiten, toeristenbureaus, sociale diensten, lokale politie of onderwijs.

Het wethouder voor Toerisme en ook voor Inwoners van Andere Nationaliteiten (RON), Donna Rebecca Plummer, woonde samen met de burgemeester, Juanfran Pérez Llorca, de lancering van deze nieuwe dienst bij .
“Wij zijn een toeristische gemeente die duizenden bezoeken ontvangt van internationale toeristen. Daarnaast zijn wij een gastvrije gemeente waar steeds meer mensen uit andere landen voor kiezen om te wonen. In feite hebben we al ongeveer 70 verschillende nationaliteiten geregistreerd. Als we aan al deze aspecten denken, hebben we deze dienst voor simultaanvertaling geïmplementeerd, die op een effectieve en directe manier wordt bijgewoond door professionals via de telefoon, met als doel de beste burgerservice en de beste toeristische hulp te bieden.”
De DUALIA-service werkt op een eenvoudige manier door middel van een telefoongesprek waarin de op dat moment gevraagde taal wordt aangegeven. In minder dan een minuut beantwoordt een professionele tolk van de geselecteerde taal de vraag, waardoor realtime communicatie zo eenvoudig mogelijk wordt.
“Wij zijn de eerste gemeenteraad in de Valenciaanse Gemeenschap die deze dienst met tolken lanceert, niet met automatische “vertaal-robots” die misverstanden en verwarring in de communicatie kunnen veroorzaken. We zijn dus zeer tevreden met deze kwalitatieve stap die we hebben gezet in de aandacht voor de burgers en onze toeristen, in navolging van onze strategie als Smart Tourist Destination.”