De tien meest commerciële straten in Benidorm gaan dienen als proef om een AI-project te testen, om winkelen te stimuleren. Het eerste in zijn soort dat wordt getest in de Valenciaanse Gemeenschap, met het gebruik van kunstmatige intelligentie om de verkoop bij winkels te verbeteren.
Een project dat tot doel heeft instellingen een scala aan opties te bieden en mensen te stimuleren aankopen te doen. En bovendien toegevoegde waarde moet geven in de felle concurrentie met de online handel waar het steeds meer mee te maken krijgt.
“Phygital” is de naam van dit innovatieve plan dat zal worden ontwikkeld in de tien straten van de stad met de hoogste concentratie commerciële of restaurantgelegenheden, zoals de straten van Tomás Ortuño, Gerona, Esperanto, Gambo, Ruzafa en de eerste lijn van de stranden van Levante en Poniente. Naast de inwoners is het ook bedoeld om toeristen aan te trekken en zo het segment van het winkeltoerisme te promoten.
De eerste stap is de installatie van sensoren om het anonieme signaal van mobiele telefoons te detecteren en berichten naar geregistreerde gebruikers te sturen. Al deze straten samen zijn goed voor meer dan 550 winkels, bars, restaurants of cafetaria’s, die zal worden betrokken bij deze proef die kunstmatige intelligentie en het gebruik van data combineert om zowel de digitalisering als resultaten te verbeteren.
De installatie van andere technologieën zal ook inbegrepen zijn, zoals een Wi-Fi-netwerk om registratie te vergemakkelijken; posters om het project bekend te maken; De implementatie van verschillende software om gegevens te analyseren, acties voor nabijheids-marketing, berichten naar potentiële klanten sturen, stromen of capaciteit te meten of de respons na aanleiding van de promoties.
Van daaruit zal het project op twee manieren werken: anoniem of via geregistreerde gebruikers
n het eerste geval zal de anonieme detectie van mobiele telefoons worden gebruikt voor de uitgezonden frequenties, zodanig dat, door een fictief nummer toe te kennen of rechtstreeks te koppelen aan hun IP, de bewegingen van die persoon door het commerciële gebied kunnen worden geanalyseerd , kan worden geobserveerd door welke zones het passeert en hoeveel tijd het in elke zone doorbrengt. Dit alles om de stroom mensen te analyseren in de grote uitbreiding waarin het project wordt ontwikkeld, dat zijn actieterrein opvat als een groot open winkelcentrum.
In de volgende stap, wanneer er al toestemming is van de gebruiker, stemt de persoon ermee in om zich op internet te registreren en het privacybeleid te accepteren, en een gebruiker van het systeem te worden. Het apparaat krijgt niet langer een fictief identificatienummer, maar wordt geïdentificeerd. Op deze manier stemt u ook in met het verzenden van berichten via WhatsApp of SMS met inhoud van gepersonaliseerde aanbiedingen, afhankelijk van waar u zich bevindt en uw voorkeuren, die bekend zullen worden door interactie met genoemde berichten en enquêtes die worden verzonden.
Een praktisch voorbeeld van de berichten die klanten die geregistreerd zijn in het project “Phygital” kunnen ontvangen, is het volgende:
Een eerste bericht: “WIJ BEKEKEN JE LOYALITEIT, je cadeaubon van 10,00 euro wacht op je, ontvang hem gewoon door volgende week weer bij ons langs te komen. Je hebt nog maar 3 bezoeken te gaan”.
Een tweede bericht: “WIJ BEKEKEN JE LOYALITEIT, je cadeaubon van 10,00 euro wacht op je, haal hem gewoon op door ons elke dag van de week opnieuw te bezoeken. Je hebt nog maar 2 bezoeken over”.
Het laatste bericht: “GEFELICITEERD, hier is uw cadeaubon, presenteer dit bericht in welke winkel je wilt, om de cadeaubon te verzilveren”.