Felle kritiek op Spaanse supermarktketens

De consumentenorganisatie Facua uit felle kritiek op bepaalde Spaanse supermarktketens. De winkelketens hebben de prijs van basisgoederen vastgesteld vlak voordat de producten nul btw kregen, zodat de besparing voor de consument toch minimaal zal zijn.

Er zijn 19.000 winkels in Spanje die voedsel verkopen. Deze zijn verplicht om de BTW te verlagen op brood, melk, kaas, groenten, fruit, aardappelen en peulvruchten. Bakoliën en pasta moeten een btw-tarief hebben van vier in plaats van tien procent.

Facua wijst erop dat er producten zijn die nu eigenlijk duurder zijn dan vóór de btw-verlaging. De organisatie stelt dat bijvoorbeeld 1 liter melk bij Carrefour van 1,19 euro, naar 1,34 euro is gegaan. Een jaar geleden kostte eenzelfde pak melk 0,89 euro.

Er zijn verschillende vergelijkbare voorbeelden en de consumentenorganisatie is van plan de voedselprijzen de komende maanden nauwlettend te volgen,

Avisa La Vanguardia heeft op 31 december 2022 en 2 januari 2023 ook de prijzen gecontroleerd bij Mercadona. Uit de prijscheck blijkt dat de basisvoedingsmiddelen in prijs zijn gedaald, maar niet zoveel als verwacht.

De nieuwe btw-regels gelden tot 30 juni of tot het moment dat de kerninflatie onder de 5,5 procent komt. Een winkelmandje met tien basisartikelen kostte op oudejaarsavond 39,77 euro. Op 2 januari was de prijs van hetzelfde winkelmandje 38,09 euro, dus slechts 1,68 euro minder.

Back to top button