Busstation concessie in twee delen opgesplitst

Het busstation van Benidorm is één van de toegangspoorten voor duizenden bezoekers en toeristen die in de stad aankomen. Maar het huidige imago staat ver af van het beeld dat de toeristenhoofdstad zou moeten geven: opgehoopt vuil, afgesloten trappen en lege gangen van het winkelgebied in afwachting van een uitgebreide metamorfose die nu stil lijkt te staan. De bestuurlijke situatie zit muurvast zonder dat er een definitieve oplossing op tafel lijkt te liggen.

Het verhaal om het busstation probleem op te lossen is eindeloos. Na in maart 2022 enig licht te hebben gezien met de ondertekening van de wijziging van de overeenkomst die werd ondertekend met de zakenman Enrique Ortiz uit Alicante, die de concessie nog steeds in handen heeft, verstrijkt de tijd zonder dat er vooruitgang kwam.

Op 16 december liep een periode af om de concessie opnieuw aan te besteden en voor Ortiz om niet langer degene te zijn die het in zijn bezit heeft. Maar voorlopig is er niets bekend over het beheer van het busstation en het bijbehorende commerciële gebied, dat momenteel gesloten is, behalve de sportschool op de bovenste verdieping en het hotel.

Het station staat er al jaren verlieten bij. De Mercadona is weg en alleen een sportschool en het hotel zijn er nog. Alleen op de begane grond, waar de bussen komen en gaan, lijkt alles gewoon.
De problemen van het busstation begonnen in 2012 toen een uitspraak van het Hooggerechtshof een andere uitspraak bekrachtigde van de TSJCV in 2007 die de gemeentelijke vergunning die de gemeenteraad aan Ortiz in 2003 had verleend om het commerciële gebied van de terminal uit te breiden, nietig verklaarde. Zo dwong de uitspraak van 10 jaar geleden tot beëindiging van het exploitatiecontract tussen de gemeenteraad en Ortiz. Zal maart 2023 de datum zijn waarop de definitieve oplossing komt?

IN TWEE DELEN OPGESPLITST TOT 2048

Het gemeentehuis is klaar om een aanbesteding van 24,5 miljoen euro uit te schrijven voor het beheer van het busstation. Het contract heeft een looptijd van bijna 27 jaar en omvat een lijst van technische werkzaamheden die moet worden uitgevoerd.

Daarom omvat het volledige voorstel kavel 1 voor het beheer van het station, terwijl kavel 2 bestemd is voor het vastgoedbeheer van het winkelcentrum en het hotel. Dit laatste omvat de woonruimte, de panden op de eerste, derde en vierde verdieping en de parkeergarages op de eerste en tweede verdieping. 

Wat het hotel betreft, het wordt momenteel beheerd door de lokale keten Poseidón, die volgens de documentatie in januari 2009 een huurcontract heeft getekend voor meer dan 11 miljoen euro voor een periode van 39 jaar en 10 maanden, dus tot eind 2048. Maar het valt niet samen met de concessie van het hele complex, dat vanaf 8 januari 2023 volgens ambtenaren nog 24 jaar en 10 maanden te gaan heeft. In ieder geval zou de nieuwe winnaar van dit perceel,  het beheer van deze faciliteiten overnemen, tegen dezelfde.

Back to top button