De gemeente Benidorm heeft uitstel gevraagd voor de sloop van de Gemelos 28 woontorens in Punta Llisera, aan de eerste lijn van de kust in de Rincon de Loix. De gemeenteraad van Benidorm vraagt dat er een milieurapport wordt opgesteld om te beslissen of de sloop meer voor- dan nadelen heeft.
In 2017 dwong het Hooggerechtshof de Valenciaanse Generalitat om deze twee torens, die elk 21 verdiepingen tellen, plus nog eens vier verdiepingen met parkeerplaatsen en een zwembad te slopen. In totaal zijn er 171 woningen en 153 parkeerplaatsen. 84 woningen zijn eigendom van Russische burgers en nog eens 13 van Arabische kopers.
De schadevergoedingen aan de eigenaren zouden oplopen tot bijna 59 miljoen euro, plus een extra 20% waardoor het bijna tegen de 100 miljoen loopt.
De twee wolkenkrabbers staan tussen de vier en zes meter te dicht aan de kust en dat is een ecologisch beschermd gebied. Als ze zouden worden gesloopt, zouden dezelfde torens vier meter verder van zee opnieuw kunnen worden gebouwd, zonder deze Kustwet te overtreden.
De gemeenteraad van Benidorm verzet zich tegen de aanstaande sloop. Het is bang voor onnodig afval, milieuschade en de mogelijkheid dat bouwpuin in zee komt met alle negatieve gevolgen van dien. De gemeente heeft zijn zorgen geuit in een brief gericht aan aan het Hooggerechtshof van de Valenciaanse Gemeenschap (TSJCV), de instantie die opdracht gaf tot de sloop, wat later werd bevestigd door het Hooggerechtshof.
Volgens de raad moet “de bevoegde milieu-instantie” met betrekking tot de hypothetische sloop eerst een uitspraak doen om de “impact op het milieu” te evalueren. Bewoners van een wooncomplex achter Gemelos 28 willen dat de sloop wel doorgaat. Deze bewoners hebben immers geen uitzicht meer.
De gemeente Benidorm heeft o.a. een voorstel gedaan om een loopbrug aan te brengen in zee om zo de afstand tussen Gemelos 28 en zee te vergroten en het probleem van de 4-6 meter op te heffen.
De ontwikkelaar Terras de L’Horta SL, een dochteronderneming van Edificacións Calpe SA, had in 2005 de leiding over de bouw van beide torens. Deze was eigendom van de Valenciaanse Andrés Ballester Ríos. Het moederbedrijf ging na afloop van de gerechtelijke procedure failliet. Tijdens een daarop volgend proces kwam men tot de conclusie dat de gebouwen illegaal waren. (Bron: El Español)