De wethouder voor Mobiliteit, José Ramón González de Zárate, legde uit dat deze schermen ” de dienstverlening aan stadsbusgebruikers verbeteren, aangezien ze de passagier in realtime informeren over het exacte tijdstip van aankomst bij de voertuighalte van de verschillende lijnen “.
Concreet heeft de gebruikte software een tijdvoorspellingssysteem dat wordt teruggekoppeld vanuit de GPS-posities van de bussen en de gegevens per rit aanpast. Op deze manier wordt de informatie continu bijgewerkt zodat deze zo nauwkeurig mogelijk is. Een systeem dat we in Nederland al jaren kennen en wat de wachttijd bij de bushalte makkelijker maakt.
Het is echter een eerste implementatiefase, aangezien het de bedoeling is om dit systeem geleidelijk uit te breiden naar de rest van de haltes, en zo het gebruik van nieuwe technologieën te bevorderen om de service te verbeteren en het gebruik ervan te bevorderen.
De elf schermen bevinden zich bij de haltes aan de Langreo, naast het Bali hotel, halte nummer 13 aan de Avenida Beniardá, op de nummers 4 en 55 aan de Avenida del Mediterráneo; op nummer 9 Severo Ochoa, op nummer 4 Calle Esperanto, op het busstation Francisco Llorca Antón, op Parque de Elche, op het Estación, op Plaza Doctor Fleming en op de Salt de l’Aigua.
Aan de haltes die geen slimme schermen of digitale informatiezuilen hebben, kunnen passagiers deze informatie ook verkrijgen door de QR-codes te scannen die bij elke halte zijn geïnstalleerd door het stadsvervoerbedrijf Grupo Avanza.
