Het fietspad langs de boulevard in Altea, tussen Plaza de Europa en Carreró de l’Astillero de Altea, bestaat bijna tien jaar. Dit fietspad werd in juni 2013 aangelegd en deze week is begonnen met het verwijderen van de blauw die het fietspad aanduidde.
De afschaffing van het fietspad volgt naar aanleiding van klachten van talrijke omwonenden en hoteliers die vaak getuige waren van aanrijdingen tussen fietsers en voetgangers die in de buurt van de terrassen reden met een hogere snelheid dan de toegestane 10 kilometer per uur.
Met de afschaffing van het fietspad wordt het fietsen langs de kuststrook tussen de Sant Pere (voor het San Miguel-hotel) en de monding van de Algar-rivier, de huidige promenades en het El Bol-strand verboden, zij het met nuances :
Het is toegestaan om te fietsen met een snelheid tussen de 5 en 10 kilometer per uur, en altijd met voorrang aan voetgangers. Hiervoor zullen borden worden geplaatst die dit aangeven. Maar fietsen zal niet meer worden toegestaan voor mensen die sneller rijden of in een grote groep fietsen
wethouder Diego Zaragozí
De burgemeester voegde eraan toe dat bij de kruising van de snelweg N-332 door het stedelijk gebied dat de straten van La Mar en Conde de Altea de fietspadborden die de voorkeursroute voor fietsen aangeven, inmiddels zijn geschilderd. Costa Sur, conservación y servicios, SL is begonnen met het verwijderen van de verf van het fietspad door middel van het glad polijsten met een microfreesmachine. Het oppervlak wordt ruw gemaakt om uitglijden te voorkomen als het nat is.
Vanaf het begin een problematisch fietspad

Sinds in 2013 op verzoek van de bewoners het fietspad langs de boulevard is aangelegd, zijn er tal van klachten van burgers. Zowel vanwege de lay-out als vanwege het gebruik dat veel fietsers ervan hebben gemaakt, die, voornamelijk in groepen, met snelheden hoger dan de toegestane snelheid rijden zonder de voetgangers te respecteren en de weg als een privéracebaan zien.
De aanvankelijke lay-out van de laan veroorzaakte veel klachten, vooral van hoteliers, aangezien deze door het interieur van vele terrassen liep, te midden van tafels, tot verbazing van gasten. Er zat vaak maar 10 centimeter tussen de tafels en het fietspad. Bij andere gelegenheden botsten de fietsers op de obers die de dienbladen met de bestellingen van hun klanten droegen, en werden er zelfs kinderen overreden die over de blauwe baan renden. (Bron: Diario Informacion)